Seria Formuły 1 ma swoje początki w wyścigowych mistrzostwach Europy w wyścigach samochodowych Grand Prix od lat 20. do 30. XX wieku. Formuła jeden miał nowy zestaw zasad uzgodniony w 1946 roku. Pierwsza partia wyścigów Formuły 1 odbyła się w tym roku, ale nie były to wyścigi mistrzowskie. Kilka organizacji wyścigowych Grand Prix już przed II wojną światową ustaliło zasady mistrzostw świata. Niestety II wojna światowa spowodowała zawieszenie wszystkich wyścigów, a Mistrzostwa Świata Kierowców zostały przełożone.
Po zakończeniu wojny światowej pierwszy wyścig o mistrzostwo świata odbył się w 1950 roku w Silverstone w Wielkiej Brytanii. W tym historycznym wydarzeniu Giuseppe Farina wygrał pierwsze mistrzostwa świata Formuły 1 dla kierowców. W 1951 roku Juan Manuel Fangio zdobył tytuł, pierwszy z pięciu, które zdobył do 1957 roku, ustanawiając rekord największej liczby tytułów mistrzowskich dla kierowcy. Jego rekord pozostał nieprzerwany przez 45 lat, aż do 2003 roku, kiedy Michael Schumacher zdobył sześć tytułów.
Mistrzostwa Świata Formuły 1 dla konstruktorów
Pierwsze mistrzostwa konstruktorów odbyły się w 1958 roku. W uznanej Alfie Romeo 158/159 Fangio odniósł rekordowe 24 zwycięstwa w 52 wyścigach, w których brał udział. Rekord do tej pory nigdy nie został pobity. Stirling Moss z Wielkiej Brytanii był również uważany za jednego z najlepszych kierowców, mimo że nigdy nie wygrał. We wszystkich wyścigach, w których startował, zajął drugie lub trzecie miejsce. Mistrzostwa odbywały się w Wielkiej Brytanii i RPA do lat 70. XX wieku. Promotorzy przez kilka lat prowadzili także imprezy niemistrzowskie. Ostatnie z takich wydarzeń miało miejsce w 1983 roku ze względu na rosnące koszty zawodów, które wyróżniły Mistrzostwa Świata Formuły 1 i stały się jeszcze bardziej popularne.
Dominacja brytyjska
Historyczne relacje z Mistrzostw Świata Formuły 1 zwykle obejmują epokę Dominacja brytyjska. Miało to miejsce w latach 1958-1974, zapoczątkowane przez zwycięstwa Vanwalla i Mike'a Hawthorna w 1958 roku, wzmocnione znakomitymi występami Stirlinga Mossa, mimo że nigdy nie zdobył tytułu mistrzowskiego. Brytyjskie drużyny wygrały 14 mistrzostw konstruktorów, a kierowcy zdobyli dziewięć mistrzostw kierowców w okresie brytyjskiej dominacji.